Proteinele vegetale - Alimentele care inlocuiesc aportul nutritiv din proteina animala

by George Dinu

Proteinele vegetale prelungesc viata cu 15 ani- Alimentele care inlocuiesc aportul nutritiv din proteina animala

Proteinele sunt componente vitale, care stau la baza functiilor organismului. Proteinele sustin sanatatea pielii, dezvolta muschii, fortifica organele interne si, cel mai important, sprijina anticorpii de care sistemul imunitar are nevoie in lupta cu afectiunile.  

Deficitul de proteine se manifesta prin stari de epuizare, iritabilitate, senzatie de foame permanenta, imunitate slabita etc. Daca vrei sa renunti la carne sau sa te orientezi catre o dieta vegana, atunci proteinele vegetale sunt ideale pentru functionarea optima a organismului. 

 

Veganii si vegetarienii cunosc deja beneficiile proteinelor vegane. Pentru cei care au de gand sa faca schimbari majore in regimul alimentar, majoritatea intrebarilor sunt de tipul: ‘’Care sunt principalele surse de proteine vegetale?’’, ‘’Ce riscuri implica renuntarea la proteina animala?’’, ‘’Ma expun deficitului de proteine prin adoptarea dietei bazate pe plante?’’. Acestea, plus multe altele, isi gasesc raspunsurile in articolul urmator. 

Cuprins: 

1.Proteinele vegetale, secretul longevitatii si scutul bolilor cronice 

2.Proteina vegana – Excesul de proteine animale incurajeaza rata mortalitatii? 

3.Proteine vegane – Lista de nutrienti comuni cu sursele de carne 

1.Proteinele vegetale, secretul longevitatii si scutul bolilor cronice

1.Proteinele vegetale-Legume si fructe proteine

Proteinele fac parte din componenta corpului uman. Structura musculara, sistemul osos, organele interne, parul si pielea ‘’functioneaza’’ pe baza de proteine. Organismul nu poate produce proteine, deci sursa principala sunt alimentele pe care le consumi. Atunci cand proteinele ajung in organism, sunt transformate in aminoacizi esentiali procesului metabolic.  

Care sunt acesti aminoacizi atat de indispensabili bunei functionari a organismului? Leucina, isoleucina, lisina, metionina, fenil-alanina, histidina, valina, triptofan si treonina. 

Cum reuseste o dieta bazata pe proteine vegetale sa alimenteze sistemul imunitar cu toti aminoacizii necesari? 

Studiile in domeniul nutritiei au demonstrat ca aportul cel mai mare de aminoacizi este prezent in urmatoarele alimente de natura vegetala: mazare, orez, soia, fasole, linte si cereale. Mai mult, proteina vegetala ofera un beneficiu in plus pe care proteinele animale nu il au si anume: antioxidanti,  fitonutrienti si fibre care stimuleaza sistemul digestiv. Statisticile sustin ca persoanele care abordeaza o dieta vegana beneficiaza de un colesterol si tensiune arteriala in parametri normali.

1.Proteinele vegetale-Bol cu legume si tofu, masa cu legume

Desigur, proteinele animale sunt surse complete de aminoacizi, deci nu este incurajata excluderea carnii din alimentatie. Cu toate acestea, avantajele proteinelor animale vin la pachet cu probleme de colesterol si un indice de masa corporala peste limitele recomandate de medici.  

Un alt risc la care este expus organismul in urma consumului de carne vizeaza continutul ridicat de hormoni suplimentari, antibiotice, bacterii si paraziti – elemente prezente in alimentele din carne. Proteinele animale afecteaza functionarea sistemului digestiv, ceea ce pericliteaza sanatatea ficatului. De asemenea, prin expunerea carnii la temperaturile ridicate specifice procesului de gatire, continutul de proteine scade semnificativ. Carnea prelucrata regasita in cremvusti, carnati sau hamburgeri este pe atat de delicioasa, pe cat de nociva. Acestea sunt surse bogate de sodiu, sare si nitrati. Sarea este folosita in cantitati periculos de mari pentru a conserva valabilitatea produsului cat mai mult timp. Studiile indica de asemenea rolul pe care il au nitratii in formarea tumorilor si aparitia cancerului. 

‘’Atunci ce ar trebuie sa mancam de acum inainte?’’, se intreaba cei mai multi consumatori de carne care descopera riscurile din spatele dietei bazate pe proteine de origine animala. Chiar daca adori preparatele din carne, totusi se impun mici modificari in structura dietei tale alimentare. Odata cu varsta, regimul alimentar trebuie adaptat schimbarilor care au loc in organism. Marile rezultate incep cu pasi mici. Daca te numeri printre infocatii meselor pe baza de carne, atunci nu iti propune ca de maine sa iti umpli camara de verdeturi, pentru ca nu reusesti din prima sa renunti la vechile obiceiuri. Echilibrul este cheia care sta la baza dietelor sanatoase. Propune-ti ca de maine sa inlocuiesti una dintre mese cu proteine pe baza de plante. 

Asadar, da o sansa dietei vegane si prepara retete diversificate cu seminte, nuci, linte, quinoa, fasole, orez sau mazare. Urmeaza dieta vegetala si observa ce schimbari se produc la nivel psihic, digestiv, dar si asupra masei corporale si a nivelului de energie zilnica. De exemplu, lintea iti alimenteaza corpul cu un aport bogat de proteine, fier si fibre. Fasolea si mazarea contin folat si zinc – ambele fiind cruciale in cresterea celulara, cu deosebire in cazul sportivilor de performanta sau a persoanelor care depun efort fizic sustinut.  

Proteina vegana, mai hranitoare decat proteina animala? Ce spun specialistii in nutritie

Proteina vegana poate fi raspunsul la multe dintre intrebarile tale legate de starea fizica si mentala, in general. Vei fi surprins de un nivel ridicat de energie, un somn odihnitor, dar si de absenta balonarii si a epuizarii fizice inexplicabile pe care le experimentai anterior regimului nou alimentar.

1.1.Proteina vegana-Bol supa crema sfecla

Stiai ca proteina vegana este mai satioasa decat cea de origine animala? Poate sa para greu de crezut ca o masa bazata pe plante te tine mai mult timp satul fata de o portie de carne gatita. Dar chiar asa stau lucrurile in realitate. Expertii au venit imediat si cu o explicatie convingatoare pentru orice sceptic. Proteinele vegane au un continut de fibre naturale mai ridicat decat in cazul celor animale. Fibrele controleaza apetitul si stimuleaza functionarea sistemului digestiv. 

Proteina vegana-Chiftele din legume, lipii, fructe

Nutritionistii sunt de parere ca, persoanele care au adoptat o dieta vegana sau vegetariana sunt ‘’rasplatite’’ cu o sanatate de fier la nivelul intestinului. Aportul de plante sustine nivelul optim al microbiomului intestinal. Prin acest proces sunt atentuate starile de oboseala, anxietate sau depresie. Totodata, sanatatea intestinala scade riscul de boli autoimune sau probleme diverse la nivelul pielii. 

Proteinele vegane, solutie de curatare a organelor interne

Iti doresti o viata lunga, sanatoasa si un aspect ca la 20 de ani? Nimic mai simplu! 

Umple-ti corpul cu alegeri sanatoase si tine la distanta bolile si intarzie primele semne ale imbatranirii. Dupa cum s-a specificat anterior, proteinele vegane sunt bogate in antioxidanti, care alimenteaza procesul de eliminare a toxinelor, lasand organismul curat si aerisit. Legatura dintre proteinele naturale si longevitate nu este un mit. Studiile efectuate in domeniul nutritiei vin sa sprijine acest concept. Plantele dispun de o valoare nutritiva extrem de ridicata, fapt care ajuta la detoxifierea intestinului si reducerea riscurilor de boli cardiovasculare si cancer. 

Consumul de alimente pe baza de carne inseamna sa-ti pedepsesti organismul prin alegeri de calitate indoielnica. In carnea animala sunt adaugate antibiotice si chiar hormoni pe care ii consumi si tu la randul tau zilnic. Carnea este de asemenea un mediu favorizant pentru diverse tipuri de bacterii care provoaca boli grave, printre care salmonella. 

Cercetatorii au demonstrat de-a lungul timpului corelatia dintre cei care au redus consumul de carne si o viata lipsita de probleme de sanatate si prelungita chiar cu pana la 15 ani. 

Studiile efectuate pe consumatorii de carne si vegetarieni au subliniat faptul ca cei din urma aveau sanse mai mici cu 50% sa dezvolte cancer si cu 30% de a risca boli de inima. Valoarea de aproximativ 200 mg/dcl este limita normala pentru nivelul de colesterol. Persoanele diagnosticate cu o limita a colesterolului mai mare de 240 mg/dcl sunt predispuse problemelor precum hipertensiune arteriala, obezitate, infarct sau chiar deces. Din acest punct de vedere, proteinele animale sunt cei mai mari inamici ai organismului, data fiind concentratia ridicata de grasimi saturate. Acestea blocheaza functia prin care ficatul metabolizeaza colesterolul. 

La polul opus, proteinele vegetale sunt sarace in colesterol si bogate in grasimi nesaturate care protejeaza santatea inimii. 

2.Proteina vegana – Excesul de proteine animale incurajeaza rata mortalitatii?

Tava cu preparate vegane

Stiai ca plantele au un continut de antioxidanti cu pana la 6 ori mai mare decat proteinele animale?  

Antioxidantii combat riscurile formarii cheagurilor de sange, scad inflamatiile si blocheaza depunerea straturilor de grasime pe peretii vaselor de sange. Proteina vegana te scuteste de riscurile aferente toxiinfectiilor alimentare. Carnea expirata sau carnea de vaca ori de pui care contin E.coli ori salmonella sunt principalele responsabile pentru numeroasele cazuri de toxiinfectii alimentare. 

Poate sa para greu de crezut asta, dar consumul excesiv de proteine iti pune in pericol sanatatea. ‘’Carnivorii’’, adica cei care adora mesele bogate in carnuri gatite fel si fel, furnizeaza organismului proteine care depasesc doza necesara. Acest exces subrezeste densitatea sistemului osos. Mai mult, consumatorii de carne in exces sunt mult mai expusi decat vegetarienii la dezvoltarea pietrelor vezicii biliare. 

Acest pericol este frecvent intalnit la dietele bazate pe carne, deoarece acest aliment inglobeaza cantitati mari de grasimi, colesterol si carbohidrati nesanatosi care dezvolta pietre la nivelul vezicii biliare. Acest trio nociv ataca toate organele vitale, iar creierul nu face exceptie. O dieta bazata pe continut ridicat de vitamina E, folat, sau antioxidanti din proteine vegetale protejeaza creierul de boala Alzheimer, dementa sau alte afectiuni cognitive.

3.Proteine vegane – Lista de nutrienti comuni cu sursele de carne

Farfurie cu legume pe masa

Gustul de carne este de neinlocuit, dar retetele preparate cu proteine vegane sunt satioase, mereu diferite si ofera o aroma unica. Totul depinde de cum alegi sa le prepari. Burgeri, chiftele, tocanite, supe creme sau patiserii. 

Acestea sunt doar cateva dintre cele mai populare exemple care transforma mesele vegetale intr-un rasfat pentru simturi. O portie de 100 g de linte imbogateste organismul cu 10 g de proteine, printre care: fier, zinc, sau potasiu. O farfurie de 200 g de naut inseamna 14 g de nutrienti. Fasolea este elementul cheie pentru o digestie sanatoasa si un nivel normal de colesterol. 

Lista proteinelor vegetale continua cu popularele ciuperci care concureaza cu aroma carnii. Diferenta o face continutul de seleniu si fier pe care le ofera o portie de ciuperci. Ciupercile si  soia depasesc cu mult valoarea nutritiva a carnii, scad nivelul de colesterol, bolile cardiovasculare si cancer, datorita nivelului infim de grasimi si carbohidrati. Semintele de Chia sunt darnice in Omega-3, calciu, mangan, fosfor si calciu.

Farfurii cu cereale si fructe

Stiai ca o gustare simpla pe baza de chia te ajuta sa ai un somn odihnitor? Proteinele vegetale valoroase pentru sanatatea sistemului imunitar continua cu semintele de canepa. Mai tii minte ca la inceputul articolului a fost specificata lista celor 9 aminoacizi pe care organismul ii primeste din proteinele animale? Afla ca semintele de canepa intrec proteinele animale la acest capitol. Abundenta de fibre, Omega-3 si Omega-6 creaza formula ideala pentru mentinerea echilibrului hormonal. 

Semintele de Quinoa sunt de asemenea o comoara, o proteina completa care sustine sanatatea organismului la toate nivelurile. Quinoa este o sursa cheie de zinc, fosfor, mangan, magneziu si acid folic.  

Proteine vegetale sau vegane pudra completeaza dieta sportivilor – Mit sau realitate? 

Alimentele sunt sursa directa de unde poti extrage proteinele vegetale sau vegane. Cu toate acestea, daca esti sportiv sau ai un stil de viata activ, poti stimula masa musculara si pierderea in greutate cu ajutorul proteinelor vegetale sub forma de pudra proteica. Doresti o silueta armonioasa? Descopera pudra proteica din orez cu un continut ridicat de aminoacizi importanti, cu efect hepatoprotector, hipoalergenic si stabilizator pentru indicele glicemic. 

Adauga in dieta zilnica pudra proteica din soia care inglobeaza toti cei 9 aminoacizi esentiali. Studiile au demonstrat ca mesele care includ soia scad riscurile de aparitie sau chiar de recidiva a cancerului. Proteinele din mazare vin in ajutorul sportivilor, precum si a persoanelor cu un stil de viata activ. Proteina din pudra de mazare contribuie la arderea eficienta a grasimilor si la dezvoltarea masei musculare.

Pudra din canepa contine toti aminoacizii esentiali pe care ii ofera si proteinele animale. Spre deosebire de acestea, canepa este saraca in grasimi saturate sau colesterol. Pulberea din proteine de canepa ofera organismului adaosul necesar de Omega-3, tocoferoli, grasimi polinesaturate si Omega-6, care sunt vitali pentru mentinerea masei musculare. Pudra contine doza de potasiu optima pentru echilibrarea apei si electrolitilor din organism.

Farfurii cu legume si fructe

Inainte de inchiere, ar trebui facuta o scurta recapitulare. Asadar, daca reduci sau renunti definitiv la carne, atunci de unde extragi sursele necesare de: 

...fier? Seminte de canepa, caju, kale, seminte de dovleac, quinoa, chia, seminte de floarea soarelui, stafide. 

...proteine? Mazare, fasole, cereale integrale, seminte de canepa, chia, dovleac, quinoa, naut, legume verzi. 

...zinc? Seminte de dovleac, susan, canepa, quinoa, de floarea soarelui, naut, boabe de fasole, mazare. 

...calciu? Seminte de chia, citrice, smochine, kale, migdale, tofu. 

O viata sanatoasa este conditionata in mod direct de resursele prin alegi sa-ti alimentezi organele vitale. Calitatea si cantitatea alimentelor consumate zilnic sunt motorul sanatatii trupului si a starii tale de spirit. Deoarece atunci cand te simti excelent la interior, acest lucru este vizibil la nivel emotional. Daca selectezi diete satioase si simple, digestia va fi una usoara, iar nivelul de energie va fi constant pe parcursul intregii zile. Secretul consta in construirea unui regim de viata bazat pe alegeri echilibrate si o nutritie orientata spre calitate si mai putin spre cantitate. 

Sursa foto: pixabay.com.


Lasa un comentariu

Te rog sa retii, comentariile trebuie aprobate inainte de a fi publicate


Distribuie

Postari populare

beta alanina
cofeina
alimente masa musculara

Produs recomandat