Deficit de vitamina D3: cauze, simptome si recomandari de tratament - Nutriland

by IRINA NEDELCU

Deficit vitamina D3 cauze

Vitaminele sunt esentiale atat pentru functionarea optima a organismului, cat si pentru prevenirea afectiunilor cu potential negativ pentru sanatate. Printre acesti nutrienti se numara si vitamina D3, care este una dintre cele mai importante forme ale vitaminei D - cunoscuta in limbaj uzual si ca “vitamina soarelui”.

Din pacate, nivelurile scazute de vitamina D3 in corpul uman este o problema de sanatate care afecteaza aproximativ 1 miliard de oameni din intreaga lume. De aceea, acest articol te poate ajuta sa identifici simptomele lipsei de D3 in organism si cum se pot corecta astfel de deficiente.

CUPRINS

1. Ce cauzeaza deficitul de vitamina D3?

2. Deficit de vitamina D3 - simptome

3. Cum poti preveni lipsa de vitamina D3?

1. Ce cauzează deficitul de vitamina D3?

Vitamina D este implicata in numeroase procese din organism, avand rol dublu - atat ca vitamina, cat si ca hormon. Printre sarcinile sale cele mai importante se numara sustinerea metabolismului osos, dezvoltarea muschilor si functionalitatea sistemului locomotor. In plus, vitamina D sustine sanatatea sistemului nostru imunitar, protejeaza vasele de sange si are un efect benefic pentru sanatatea mintala.

Cele mai importante doua forme de vitamina D sunt vitamina D₂ (ergocalciferol), care se gaseste in plante, si vitamina D₃ (colecalciferol), care provine din alimente de origine animala, suplimente alimentare si care poate fi realizata de catre organism în mod natural, atunci cand pielea este expusă la radiații ultraviolete (UV) de la soare.

In ceea ce priveste cauzele deficitului vitaminei D3, acestea sunt foarte dificil de diagnosticat, in lipsa unor analize de specialitate. Cu toate acestea, se pot identifica anumite grupe de risc care sunt mai expuse sa dezvolte astfel de carente:

  • persoane care care au un stil de viata sedentar sau care traiesc in locatii cu clima rece, si care nu se expun suficient la lumina soarelui;
  • persoanele care isi acopera corpul atunci cand sunt in aer liber (din motive religioase, afectiuni dematologice etc.);
  • femeile insarcinate, intrucat acestea necesita cantitati si mai mari de vitamina D3;
  • persoanele cu un tip de piele inchisa la culoare, corpurile lor producand mai putina vitamina D decat persoanele cu piele deschisa la culoare;
  • persoanele in varsta - productia de vitamina D3 scade semnificativ la batranete, si, de cele mai multe ori acestea nu stau suficient in aer liber, din motive de mobilitate.
  • bebelusii, deoarece conținutul de vitamina D din laptele matern este scazut, iar acestia nu trebuie expusi direct la lumina soarelui. 
  • persoanele care sufera de o tulburare mintala (anxietate, depresie)
  • rareori, se poate intampla ca persoanele care au dietele sarace in calciu, sa dezvolte deficienta de vitamina D3.

Schimbarile sezoniere mai pot afecta riscul de dezvoltare a deficientei de vitamina D3. Oamenii petrec mai mult timp in interior pe timpul iernii, cand exista mai putine ore de lumina UV. 

2. Deficit de vitamina D3 - simptome

Vitamina D3 este o vitamina liposolubila, care poate fi stocata in organism pe o perioada mai lunga de timp. De aceea, simptomele deficitului de vitamina D3 sunt rareori vizibile. Aceste manifestari sunt adesea foarte generale, si pot include stari de oboseala, dureri de cap, crampe sau spasme musculare, dureri musculo-scheletice etc. In consectinta, multi oameni nu observa ca sufera de lipsa acestei vitamine pana cand aceste simptome se dezvolta in conditii de sanatate mai grave.

Persoanele care au o deficienta severa de vitamina D3 prezintă un risc crescut de:

  • osteomalacie (fenomenul oaselor moi la adolescenți sau adulți, similar rahitismului) și osteoporoza (duce la pierderea masei osoase si a tesutului osos).
  • rahitismul la copii.
  • durere și slăbiciune la nivelul oaselor (osteoartrita).
  • fracturi osoase la persoanele cu varste de peste 65 de ani.

Cele mai noi studii medicale din domeniu au gasit asocieri intre deficitul de vitamina D3 si dezvoltarea unor afectiuni non-locomotorii precum: 

  • hipertensiune arteriala si boli de inimă;
  • boli autoimune;
  • diabet;
  • depresie si anxietate;
  • infectii grave precum tuberculoza si boala cronica de rinichi;
  • pierderea parului.

Deficitul de vitamina D3 poate fi detectat prin analize de sange. In urma acestor teste, daca se certifica faptul ca exista o anumita carenta de vitamina D3, un medic specialist poate recomanda ca persoana in cauza sa ia suplimente alimentare si sa faca schimbari in ceea ce priveste stilul de viata.

3. Cum poti preveni lipsa de vitamina D3?

Vitamina D3 beneficii

In general, mentinerea unui nivel optim de vitamina D3 in sange se poate realiza in 3 pasi: prin alimentatie, expunerea la lumina soarelui si cu ajutorul suplimentelor de sinteza.

Intestinul nostru sub poate absorbi până la 80% din vitamina D3 solubila in grasimi provenite din alimente de origine animala. In ciuda acestui fapt, corpul nostru absoarbe cantitati relativ mici de vitamina D3 prin dieta (20% din necesarul zilnic). Acest lucru se datoreaza partial faptului ca putine alimente conțin vitamina D3 sau o contin in cantitati mici. Alimentele care pot oferi vitamina D3 sunt: pestele gras (hering sau somon), ficatul de vita, lapte, galbenusul de ou, untul, margarina, ciupercile, avocado.

Asadar, numai din alimentatie, este foarte greu sa obtii necesarul zilnic de vitamina D3. 

Cu toate acestea, corpurile noastre au capacitatea sa produca singure aceasta vitamina, prin simpla expunere a pielii la razele de soare UV-B. Cat timp ar trebui sa petreci la soare va depinde de multe considerente, inclusiv de tipul taude piele, locul in care traiesti, stilul tau de viata, perioada anului si momentul zilei. Este important sa folosesti protectie solara adecvatat atunci cand indicele ultraviolet (UV) este ridicat.

In lunile de toamna si iarna, poate fi dificil sa combati deficienta de vitamina D3 doar cu dieta si activitati in aer liber. Suplimentele alimentare care contin vitamine si minerale sunt mai eficiente in acest sens, insa dozajul si perioada pe care vor fi administrate trebuie sa fie stabilite in prealabil de catre medicul specialist.

Asadar, lipsa de vitamina D3 din organism se pot corecta printr-o alimentatie adecvată, un stil de viata echilibrat care presupune expunere la soare (in conditii de siguranta) si prin suplimente alimentare.

Sursa foto: shutterstock.com, unsplash.com


Lasa un comentariu

Te rog sa retii, comentariile trebuie aprobate inainte de a fi publicate


Distribuie

Postari populare

beta alanina
cofeina
alimente masa musculara

Produs recomandat