Vitaminele - despre vitamine, alimentatie si suplimente de vitamine - Nutriland

by IRINA NEDELCU

suplimente pentru sportivi

Pentru a ramane sanatos, organismul are nevoie de cantitati mici de vitamine. Pe unele dintre ele nu le poate sintetiza, si atunci, ele trebuie luate din alimentatie. Cu atat mai mult, vitaminele sunt importante in alimentatia persoanelor active. Despre vitamine si rolul lor in functionarea normala a organismului vom vorbi in acest articol. 

Cuprins 

  1. Despre vitamine, denumiri, boli asociate si tipuri - hidrosolubile sau liposolubile
  2. Rolul vitaminelor in organism si surse ale acestora
  3. Vitaminele si suplimentele de vitamine in alimentatia persoanelor active 

1. Despre vitamine, denumiri, boli asociate si tipuri - hidrosolubile sau liposolubile

vitamine pentru sportivi

Oamenii au descoperit beneficiile pe care alimentele le au pentru organism cu mult inainte sa se stie despre vitamine. Egiptenii antici hraneau pacientii suferinzi de orbire de noapte (sau nictalopie) cu ficat. Despre aceasta afectiune se stie in prezent ca poate fi cauzata de o deficienta de vitamina A. 

In 1912, Casimir Funk, biochimist polonez, a vorbit pentru prima data de "vital amines". Cu un concentrat cu azot izolat din invelisul orezului brun a remis simptomele bolii beriberi (deficit de vitamina B1). "Vita" in limba latina este "viata". Amina este pentru amine. Aminele sunt clase de substante din care se considera, pe atunci, ca fac parte factorii alimentari descoperiti. Faptul ca toate vitaminele sunt amine este o confuzie a acelor vremuri. Pana ce stiinta a dovedit ca nu este asa, cuvantul devenise deja popular. In 1920, Cecil Drummond ii denumeste vitamine (vitamins). Prin studii experimentale pe animale a fost confirmat rolul esential pe care vitaminele il au in organism.

Vitaminele sunt substante chimice organice prezente in organism in cantitati mici. Pe la inceputul anilor 1900, oamenii de stiinta au putut sa izoleze si sa identifice un numar de vitamine. La oameni, acestea sunt in numar de 13, impartite in doua grupe - patru vitamine solubile in grasimi sau liposolubile - A, D, E si K si noua vitamine solubile in apa sau hidrosolubile - opt vitamine B (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12) si vitamina C. Din categoria vitaminelor nu fac parte alti nutrienti esentiali cum sunt mineralele, aminoacizii esentiali si acizii grasi esentiali. 

Acizii grasi sunt o componenta majora a grasimilor, necesari in cantitati mari in organism. Aminoacizii naturali sunt in numar de 20, dar doar opt dintre ei sunt si esentiali, adica nu pot fi produsi de organismul uman si trebuie furnizati prin alimentatie. Ei sunt valina, triptofanul, leucina, izoleucina, fenilalanina, lizina, metionina si treonina. 

Mineralele, ca si vitaminele, sunt nutrienti importanti prezenti in alimente. Se diferentiaza de vitamine prin faptul ca sunt substante anorganice, adica nu contin elementul carbon. Vitaminele sunt compusi organici care contin carbon. De obicei, fructele, legumele, oleaginoasele aduc in organism mineralele necesare pentru ca el sa functioneze normal. 

Organismul poate supravietui un timp si fara vitamine. Vitaminele solubile in grasimi sau liposolubile - A, D, E si K pot fi pastrate ca rezerva in organism si sunt toxice atunci cand sunt luate in exces. Vitaminele solubile in apa sau hidrosolubile - toate vitaminele B si vitamina C, nu pot fi sintetizate in organism si sunt eliminate la scurt timp. Exceptie face vitamina B12, care are rezerva in ficat. Deficitul de vitamine prelungit poate sa duca la boli grave, unele potential fatale. Spre exemplu, bolile congenitale la bebelusi sunt asociate cu o deficienta de acid folic (vitamina B9) in timpul sarcinii. 

Denumiri

vitamine si minerale sportivi

Alfabetic, vitaminele sunt denumite folosind literele mari A, B, C, D, E, K ale alfabetului si indici pentru fiecare dintre tipurile de vitamina - B1, B2, B6 etc.

Chimic, vitaminele sunt cunoscute si ca: 

  • retinol (V. A); 
  • tiamina (V. B1);
  • riboflavina (V. B2); 
  • niacina (V. B3);
  • acid pantotenic (V. B5);
  • piridoxina (V. B6);
  • biotina (V. B7);
  • acid folic (V. B9);
  • cianocobalamina, hidroxocobalamina sau metilcobalamina (V. B12);
  • acid ascorbic (V. C); 
  • tocoferol (V. E); 
  • ergocalciferol si colecalciferol (V. D);
  • v. K1 (filochinona), v. K2 (menachinona) si v. K3 (menadiona) (V. K).

Dupa efectul terapeutic, vitaminele sunt cunoscute ca: 

  • antixeroftalmica (vitamina A);
  • antiscorbutica (vitamina C);
  • antirahitica (vitamina D);
  • antisterilitatii (vitamina E);
  • antipelagra (vitamina B3);
  • antihemoragica (vitamina K).

Boli asociate 

Deficitul de vitamine prelungit poate sa duca la boli grave si potential fatale. Dintre ele:

  • orbire de noapte (afectiune din cauza careia omul sau animalul nu vede in intuneric) si keratomalacie - deficit de vitamina A;
  • beriberi sau deficienta de tiamina (afecteaza sistemul nervos, respiratia, creierul si inima) - deficit de vitamina B1;
  • ariboflavinoza (inflamatia mucoasei buzelor si inflamatie la nivelul comisurilor bucale) - deficit de vitamina B2;
  • pelagra sau „boala celor 3D - dermatita, diaree, dementa (ulceratii la nivelul pielii, diaree, modificari ale mucoaselor, simptome de dementa sau schizofrenie) - deficit de vitamina B3 (niacina);
  • parestezie, stari de irascibilitate, insomnii si cefalee - deficit de vitamina B5;
  • anemie megaloblastica (scaderea globulelor rosii din sange sub nivelurile normale) - deficit de vitamina B12;
  • scorbut (pete livide pe piele, gingii moi si sangerari ale tuturor membranelor mucoase), stari de oboseala, dureri articulare - deficit de vitamina C;
  • osteomalacie, osteoporoza (scaderea densitatii osoase), rahitism (calcifierea insuficienta a tesutului fundamental osos) la copii - deficit de vitamina D.

Clasificare 

Dupa o clasificare mai veche, care are la baza solubilitatea, vitaminele sunt impartite in vitamine hidrosolubile si vitamine liposolubile.

Vitaminele hidrosolubile sunt solubile in apa (vitaminele B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12 si vitamina C) si sunt stocate in cantitati foarte mici. Raman pentru putin timp in organism si sunt eliminate prin urina. Din acest motiv, trebuie continuu furnizate organismului prin alimentatie. 

Vitaminele liposolubile sunt solubile in grasimi, lipide (vitaminele A, D, E si K) si insolubile in apa. Comparativ cu vitaminele hidrosolubile, acestea sunt mult mai usor stocate in organism si pe perioade mai lungi, de la cateva zile, pana cateva luni. Sunt depozitate in tesuturile grase si in ficat si se elimina prin materii fecale.

2. Rolul vitaminelor in organism si surse ale acestora

vitamine si minerale pentru sportivi

Vitaminele, atat de necesare organismului, nu sunt sintetizate sau sunt sintetizate in cantitati insuficiente. Ele se gasesc in mod natural, in cantitati variabile, in multe dintre alimentele, animale si vegetale, pe care le consumam zilnic. Lipsa unui aliment poate fi asociata cu deficitul de vitamine. O alimentatie cat mai variata poate asigura necesarul zilnic sau poti suplimenta cu un complex de vitamine si minerale.

Surse de vitamine

Vitamina A este in morcovi, ardei kapia, broccoli, cartofi dulci, spanac, oua, lapte, unt, ficat, ulei de ficat de cod, ardei gras, sfecla rosie, varza rosie, salata verde, tomate.

Vitamina B1 se gaseste in cereale integrale, paine integrala, drojdie de bere, orez integral, tarate de grau, seminte de floarea-soarelui, cartof, orez brun, ficat, oua, lapte din soia.

Vitamina B2 este in oua, lactate, carne, banane, legume verzi, peste, cereale integrale, drojdie de bere. 

Vitamina B7 este in albusuri, ficat, peste, cereale integrale. 

Vitamina C este in citrice, capsune, ananas, kiwi, spanac, broccoli, cartofi dulci, suc de rosii, fructe de padure.

Vitamina D se gaseste in oua, somon, ciuperci, ficat de vita, unt, lapte de vaca. 

Vitamina E este in ulei de germeni de porumb si floarea-soarelui, seminte de floarea-soarelui, oua, faina de grau, lapte, nuci, migdale, avocado.

Vitamina K se gaseste in urzici, spanac, salata verde, broccoli, sparanghel, varza, oua, uleiuri vegetale, ficat, mazare. 

Un lucru stiut despre fructe si legume este ca isi pierd din proprietati atunci cand sunt gatite, cand sunt fierte sau preparate la abur. Cu cat sunt mai putin gatite, cu atat sunt mai sanatoase si cu un aport de vitamine mai mare. 

Rolul vitaminelor in organism

vitamine pentru sanatate

Fiecare dintre vitamine are un rol bine stabilit si fiecare contribuie in mod diferit la mentinerea sanatatii organismului uman. Cele mai multe vitamine sunt furnizate organismului prin alimentatie. Acolo unde este nevoie, medicul recomanda suplimentarea, pentru a completa deficitul pana la doza zilnica recomandata.

Vitamina A intretine vederea, mentine sanatatea pielii si a tesuturilor, ajuta la formarea oaselor si dintilor, sustine sistemul reproducator.

Vitamina B1 ajuta la transformarea glucidelor si grasimilor din mancare in energie, combate accidentele vasculare, parezele, afectiunile cardiovasculare, hepatice si afectiuni ale cailor biliare, sustine sanatatea pielii si a inimii.

Vitamina B2 ajuta organismul sa produca energie si sustine sanatatea ficatului. Este indicata in alaptare, conjunctivita, afectiuni alergice, fotofobie, enterocolite, anemii. 

Vitamina B3 regleaza concentratiile de colesterol din sange si nivelul trigliceridelor, sustine sanatatea psihica, reduce oboseala si extenuarea.

Vitamina B5 ajuta sistemul digestiv sa functioneze normal si contribuie la mentinerea profilului lipidic in limite normale. 

Vitamina B6 reduce simptomele depresiei, ajuta la formarea normala a globulelor rosii, sustine sistemul imunitar. 

Vitamina B7 ajuta la metabolizarea nutrientilor si la mentinerea sanatatii pielii, unghiilor si parului. 

Vitamina B9 este de ajutor in metabolismul homocisteinei care, in cantitati mari, poate favoriza aparitia bolilor cardiovasculare.

Vitamina B12 reduce riscul de anemie feripriva si sustine sistemul nervos.

Vitamina C sustine aparatul cardiovascular si sistemul imunitar, mentine un nivel normal de acid uric in sange.

Vitamina D ajuta la o mai buna absorbtie a calciului si fosforului si este indicata in rahitism, fracturi, carii repetate, psoriazis, decalcifiere in timpul sarcinii. Poate fi de ajutor in stari asociate depresiei. O cantitate importanta de vitamina D este furnizata organismului prin expunerea la soare. Vitamina D este contraindicata in doze mari in timpul sarcinii, in arterioscleroza si litiaza renala. 

Vitamina E protejeaza organismul de radicali liberi, pielea de razele UV si ajuta in formarea globulelor rosii. Este indicata in sterilitate, varsaturi, reumatism muscular, insuficienta cardiaca, acnee, psoriazis, infarct miocardic. 

Vitamina K ajuta la formarea oaselor si este indicata in prevenirea hemoragiilor cu localizari diverse. 

3. Vitaminele si suplimentele de vitamine in alimentatia persoanelor active

mancare pentru dieta

O dieta echilibrata mentine organismul sanatos si aduce performanta. Suplimentele nu pot inlocui o alimentatie sanatoasa, dar pot completa acolo unde exista un deficit. 

Deficitul poate sa apara cand dieta nu acopera necesarul de vitamine sau cand organismul nu le poate asimila in mod corect. Este important ca suplimentele sa nu depaseasca doza zilnica recomandata de medic. Ea poate sa fie una diferita in functie de stilul tau de viata, dar si de alti factori care pot sa influenteze modul in care organismul tau primeste vitaminele necesare. 

Persoanele active isi calculeaza mesele astfel incat necesarul zilnic de nutrienti esentiali si vitamine sa fie acoperit. Dietele dezechilibrate (mai putin de 1200 kcal/zi), un consum redus de fructe si legume, lactate sau carne, consumul excesiv de alcool sunt cauze care pot duce la un deficit de vitamine si minerale si obiceiuri pe care nu le vei intalni la oamenii cu un stil de viata activ. 

Ai grija la ce mananci, la cat mananci si la cum se simte corpul tau la final de zi. Daca simti ca ai nevoie de ajutor, mergi la un medic specialist, poate la un nutritionist, care sa-ti spuna ce trebuie sa-i dai corpului tau pentru ca el sa functioneze normal. Cauta sa intelegi importanta vitaminelor in alimentatie, cu atat mai mult daca esti o persoana activa, si sa ii dai corpului ce iti cere, fie ca vorbim de miscare, de mai multe ore de somn, de o masa sanatoasa sau suplimente de vitamine atunci cand "combustibilul" nu este suficient. Vei vedea cum te vei simti mult mai bine si cum, in timp, te tii departe de afectiuni si boli.

Acest articol este unul informativ si nu inlocuieste sfaturile si recomandarile unui medic specialist!

Sursa foto: pexels.com


Lasa un comentariu

Te rog sa retii, comentariile trebuie aprobate inainte de a fi publicate


Distribuie

Postari populare

beta alanina
cofeina
alimente masa musculara

Produs recomandat