Arginina - ce este, beneficii, rolul in functionarea organismului + surse - Nutriland

by IRINA NEDELCU

Surse de arginina

Arginina este un aminoacid, respectiv un element care face parte din structura proteinelor. Aminoacizii sunt de doua feluri: esentiali si neesentiali. Aminoacizii neesentiali sunt produsi in organism, dar aminoacizii esentiali nu pot fi produsi. Ca atare, acestia trebuie sa fie asigurati prin aportul alimentar sau suplimente.

Arginina este considerata semiesentiala sau conditional esentiala, ceea ce inseamna ca devine esentiala in anumite circumstante si conditii, inclusiv in cazul sarcinii, al copilariei – in perioada de crestere, al bolilor grave si al traumatismelor.

Cuprins

  1. Despre arginina – beneficii
  2. Arginina – roluri in organism si surse

1. Despre arginina – beneficii

Surse de arginina

Suplimentele de arginina sunt luate de multe categorii de persoane, inclusiv de sportivi si de cei care sufera de anumite afectiuni medicale, cum ar fi hipertensiunea arteriala, dintr-o varietate de motive. De asemenea, sunt folosite in mediul clinic pentru a trata persoanele in stare critica sau pe cele cu rani. Datele stiintifice din cercetari si studii au aratat ca arginina este benefica pentru organism atunci cand este utilizata ca supliment, avand multiple efecte pozitive.

Unele studii sugereaza ca suplimentele de arginina pot ajuta la cresterea performantelor fizice prin cresterea nivelului de oxid nitric din organism, care imbunatateste fluxul sanguin si oxigenarea muschilor.

De exemplu, un studiu clinic care a inrolat 56 de jucatori de fotbal de sex masculin a constatat ca tratamentul cu 2 grame de arginina zilnic, timp de 45 de zile, a crescut semnificativ performanta sportiva, comparativ cu un grup placebo.

Principalele beneficii ale argininei

Reglarea tensiunii arteriale

Suplimentele de arginina pot fi benefice pentru persoanele cu tensiune arteriala ridicata. Studiile au aratat ca administrarea de suplimente de arginina poate ajuta la scaderea atat a tensiunii arteriale sistolice (cifra de sus), cat si a celei diastolice (cifra de jos). Arginina este necesara pentru producerea oxidului nitric, care este folosit pentru relaxarea celulelor care alcatuiesc vasele de sange, precum si pentru reglarea tensiunii arteriale.

Gestionarea bolilor grave

Arginina devine esentiala atunci cand organismul tau este compromis din cauza unor afectiuni precum infectiile si traumatismele, iar necesarul de arginina creste semnificativ din cauza solicitarilor fiziologice. In aceste circumstante, corpul nu iti mai poate asigura necesarul de arginina, care trebuie sa fie completat din surse precum suplimentele pentru sanatate

Epuizarea nivelului de arginina din corp in timpul unei boli grave sau dupa o interventie chirurgicala duce la efecte adverse grave, inclusiv la afectarea functiei imunitare si a fluxului sanguin. Pentru a evita aceste potentiale complicatii, suplimentele de arginina sunt utilizate frecvent in mediul clinic pentru a ameliora o varietate de afectiuni.

Reglarea nivelului de zahar din sange

Cercetarile arata ca arginina poate fi benefica pentru cei care sufera de diabet prin imbunatatirea metabolismului glucozei si a sensibilitatii la insulina. Arginina este esentiala pentru producerea de oxid nitric. Oxidul nitric joaca roluri importante in functia celulara si in modul in care organismul raspunde la insulina, un hormon care transporta zaharul din sange in celule, unde este utilizat pentru energie. Prin urmare, cresterea disponibilitatii oxidului nitric poate contribui la imbunatatirea functiei celulelor care secreta insulina si poate ajuta organismul sa utilizeze mai eficient zaharul din sange.

Unele cercetari au aratat ca un tratament pe termen lung cu suplimente de arginina poate preveni diabetul la populatiile cu risc. Un studiu efectuat pe un grup de persoane cu probleme de reglare a glicemiei a constatat ca administrarea a 6,4 grame de arginina pe zi timp de 18 luni a redus sansele de aparitie a diabetului pe o perioada de 90 de luni, comparativ cu un grup placebo.

In plus fata de beneficiile enumerate mai sus, unele cercetari sugereaza ca suplimentele de arginina pot fi utile atunci cand sunt utilizate in urmatoarele moduri:

Imbunatatirea fluxului sanguin. Unele dovezi sugereaza ca suplimentele de L-arginina pot imbunatati functia vaselor de sange si fluxul sanguin.

Tratamentul disfunctiei erectile. Mai multe studii de specialitate au aratat ca administrarea de suplimente de arginina a imbunatatit semnificativ disfunctia erectila, in comparatie cu un placebo sau cu niciun tratament.

Tratarea si prevenirea preeclampsiei. Studiile au demonstrat ca tratamentul cu L-arginina in timpul sarcinii poate ajuta la prevenirea si tratarea preeclampsiei, o afectiune periculoasa caracterizata prin tensiune arteriala ridicata si proteine in urina.

Arginina a fost studiata pentru potentialele sale efecte benefice asupra mai multor afectiuni, inclusiv obezitatea, bolile de inima, cancerul, sindromul ovarelor polichistice, infertilitatea si anxietatea, fie utilizata ca atare, fie in combinatie cu alte suplimente.

2. Arginina – roluri in organism si surse

Surse de arginina

Arginina este necesara pentru producerea de oxid nitric, o molecula de semnalizare indispensabila pentru o varietate de procese si functii, inclusiv reglarea fluxului sanguin, functia mitocondriala si comunicarea celulara.

In plus, actioneaza ca precursor pentru alti aminoacizi, inclusiv glutamat, prolina si creatina, si este esential pentru sanatatea si functionarea sistemului imunitar.

Deoarece arginina are atat de multe roluri importante, o deficienta a acestui aminoacid poate perturba functia celulara si a organelor si poate duce la rezultate adverse grave pentru sanatate.

Arginina este produsa in mai multe moduri. Ea poate fi sintetizata din aminoacidul citrulina prin descompunerea proteinelor din organism sau poate fi obtinuta prin aportul de proteine din alimentatie.

Este concentrata in anumite alimente bogate in proteine, inclusiv in carne, produse lactate, nuci, produse din soia si peste. Consumul mediu zilnic de arginina din alimente este estimat la 4-6 grame.

Ca referinta, cercetarile arata ca o dieta occidentala tipica furnizeaza intre 25-30% din totalul de arginina necesar organismului.

Suplimentele de arginina sunt disponibile pe scara larga si pot fi gasite sub forma de pulbere, lichid, capsule si tablete in magazinele alimentare si in magazinele de suplimente, inclusiv online.

Asadar, daca ai o dieta din care nu crezi ca poti obtine o cantitate suficienta de arginina, suplimentele pot fi a doua cea mai buna optiune. Nu uita ca suplimentele nu pot inlocui o dieta variata si echilibrata! 

Sursa foto: Pixabay.com


Lasa un comentariu

Te rog sa retii, comentariile trebuie aprobate inainte de a fi publicate


Distribuie

Postari populare

beta alanina
cofeina
alimente masa musculara

Produs recomandat